Kaikkien pankkien asiakkaat voivat lähettää tai pyytää rahaa Pivolla helposti ja nopeasti pelkän puhelinnumeron avulla – tilinumeroita ei tarvitse muistaa. Rahan lähettäminen ja pyytäminen Pivolla on aina maksutonta. 

Pivolla voit tehdä myös aina reaaliaikaisia Siirto-maksuja, jos olet OP:n tai Nordean asiakas.

Miten lähetän tai pyydän rahaa Pivolla?

  1. Valitse vastaanottaja. Voit valita vastaanottajan puhelimesi yhteystiedoista tai näppäillä puhelinnumeron itse.
  2. Näppäile summa, viesti ja lisää halutessasi vielä kuva
  3. Valitse maksuväline ja hyväksy maksu. Voit valita minkä tahansa Pivoon liittämäsi maksuvälineen. Vastaanottavan tilin voit asettaa Pivon asetuksissa.


Kuinka paljon voin lähettää tai pyytää rahaa Pivolla?

  • Lähettäminen: 500 € vuorokaudessa ja 15 000 € vuodessa. Pivolla tekemiisi maksuihin pätevät myös tilisi ja/tai korttisi käyttörajat.
  • Pyytäminen: 500 € vuorokaudessa ja 15 000 € vuodessa. Vastaanottaja voi joko hyväksyä tai hylätä maksupyyntösi. 

Maksupyyntö on voimassa 39 vuorokautta. Jos vastaanottaja ei hyväksy maksupyyntöä tänä aikana, maksupyyntö vanhenee ja häviää sekä lähettäjältä että vastaanottajalta.

Mikäli lähetit pyynnön vahingossa väärään numeroon, voit perua sen Pivossasi avaamalla pyynnön ja painamalla Peru.


Lähetin rahaa Pivolla. Milloin rahat ovat perillä? 

Riippuu tilanteesta!

Jos kyseessä oli Siirto-maksu, raha on perillä saman tien. Siirto-maksun tunnistat oranssista Siirto-logosta maksun kuitissa.

Muissa tapauksissa raha on vastaanottajalla viimeistään kahden arkipäivän kuluessa.


Mistä tiedän, onko lähettämäni raha mennyt perille?

Näet maksun tilan Pivosta heti maksun tekemisen jälkeen.

Jos maksun tila on Lähetetty, maksu on lähtenyt onnistuneesti eteenpäin. 

Jos kyseessä oli Siirto-maksu, raha on perillä saman tien. Siirto-maksun tunnistat oranssista Siirto-logosta maksun kuitissa.

Muissa tapauksissa raha on vastaanottajalla viimeistään kahden arkipäivän kuluessa. 


Voinko perua lähettämäni maksun?

Et voi. Pivolla tehdyt maksut toimivat samalla tavalla kuin korttimaksut tai tilisiirrot, joten tehtyä maksua ei voi Pivosta käsin perua.

Lähetitkö rahan väärään numeroon?

Jos lähetit rahan vahingossa väärään numeroon, jonka omistajalla on Pivo tai jokin muu Siirto-sovellus käytössä, hän saa lähettämäsi rahan. Tällöin maksun tilana näkyy Pivossasi Lähetetty.

Jos lähetit maksun väärälle henkilölle, sinun tulee itse olla yhteydessä kyseiseen henkilöön ja sopia rahojen palauttamisesta. Pivo tai pankkisi ei voi valitettavasti palauttaa rahaa sinulle.


Mitä teen, jos puhelinnumeroni vaihtuu?

Jos puhelinnumerosi vaihtuu, valitse Pivon kirjautumisnäkymästä Unohditko pääsykoodisi? ja tunnistaudu Pivoon uudella puhelinnumerollasi sekä pankkitunnuksillasi.

Muistathan ilmoittaa uuden puhelinnumerosi kaikille, joiden kanssa teet maksuja.


Mitä teen, jos puhelimeni katoaa tai varastetaan?

Klo 6–23 soita meille

Soita mahdollisimman pian asiakaspalveluumme 020 356 789* ja pyydä Pivon sulkemista. Asiakaspalvelumme on auki ma–su klo 6–23. 

* lankaverkosta 8,35 snt/puh + 16,69 snt/min, matkapuhelinverkosta 8,35 snt/puh + 16,69 snt/min

Muina kellonaikoina ole yhteyksissä kortinsulkupalveluun

Ole välittömästi yhteydessä pankkisi kortinsulkupalveluun ja sulje kaikki Pivoon liittämäsi maksukortit. Pankkisi kortinsulkupalvelun puhelinnumeron löydät pankkisi nettisivuilta. 

Siirto-maksujen sulkeminen ei ole välttämätöntä

Pivolla ei voi tehdä maksuja ilman kirjautumista. Siirto-maksujen sulkeminen ei siis ole välttämätöntä, jos Pivon pääsykoodi ei ole päässyt ulkopuolisten tietoon. 

Siirto-maksut voi kuitenkin sulkea soittamalla Netsin sulkupalveluun (020 333, 24 h). 


Miten saan Siirto-maksut pois käytöstä Pivossa?

Mene Pivon asetuksiin, valitse Maksuvälineet ja Siirto ja paina lopuksi Poista Siirto käytöstä


Pivon etusivulle ilmestyi päivityksen jälkeen “JAA”-painike. Mikä se on? 

Kyseessä on Pivo 3.2.0 ja sitä uudemmissa versioissa löytyvä ominaisuus, jolla voit jakaa kuluja useamman henkilön kesken ja lähettää kaikille maksupyynnön heidän omasta osuudestaan yhdellä pyyhkäisyllä.

Jos olet maksanut esimerkiksi kaveriporukkasi ravintolalaskun, voit helposti lähettää mukana olleille henkilöille maksupyynnön heidän omasta osuudestaan.

Jos matkustatte ystäviesi kanssa autolla ja autoa tankataan, voit jakaa tankkiin menneen summan kyydissä olevien kesken.

Käyttötapoja on lukemattomia!


Kuinka jaan kulun kavereideni kesken?

Kulun jakaminen on helppoa:

  1. Aloita painamalla Pivon etusivulla näkyvää “Jaa”-painiketta. 
  2. Valitse vastaanottajat yhteystiedoista tai syöttämällä vastaanottajan puhelinnumero
  3. Syötä jaettava summa ja liitä halutessasi mukaan viesti ja/tai kuva. Napauttamalla omaa kuvakettasi voit päättää oletko itse mukana kulun jaossa.
  4. Hyväksy maksupyyntöjen lähetys pyyhkäisemällä

Valitsemillesi henkilöille lähtee maksupyyntö, jonka he voivat hyväksyä omassa Pivossaan. Ystäväsi saavat ilmoituksen saapuneesta maksupyynnöstä push-notifikaatiolla. Saapunut maksupyyntö näkyy myös Pivon etusivulla.

Voit aloittaa kulun jakamisen myös painamalla Pivon push-notifikaatiossa (OP:n asiakkaille) tai maksutapahtuman kuitissa näkyvää “JAA MAKSU”-painiketta. Tällöin Pivo poimii tehdyn oston summan automaattisesti jaettavaksi.

Pivo ilmoittaa sinulle, mikäli yhdellä tai useammalla kulun jaossa mukana olevalla ei ole ollenkaan Pivoa käytössään. Voit tällöin suositella heille Pivon käyttöönottoa ja lähettämäsi maksupyyntö odottaa heitä Pivossa kun he ottavat sen käyttöön.


Voiko kulun jakaa henkilön kanssa jolla on vanhempi kuin Pivo 3.2.0 -versio?

Kyllä voi. Kulun jakamisessa lähetettävät maksupyynnöt näyttäytyvät hänelle tavallisina Pivon maksupyyntöinä ja hän voi hyväksyä ne normaaliin tapaan. Hän ei kuitenkaan itse voi aloittaa kulun jakamista.


Mistä tiedän ovatko ystäväni hyväksyneet lähettämäni maksupyynnön?

Lähetettyäsi maksupyynnöt, voit seurata niiden edistymistä kaverimaksuhistoriastasi painamalla jaetun kulun auki. Maksun tiedoista näet kuka on hyväksynyt jo maksupyyntösi ja kenellä se on vielä tekemättä.


Kuinka nopeasti rahat tulevat tililleni kulun jakamisen jälkeen?

Riippuu siitä kuinka pian ystäväsi hyväksyvät lähettämäsi maksupyynnön sekä siitä, millä maksutavalla maksu tehdään. Jos molemmilla osapuolilla on käytössään Siirto-palvelu, raha siirtyy saman tien hyväksymisen jälkeen. Jos Siirto-palvelu ei ole käytössä, maksun siirtymisessä vastaanottajalle menee 1-2 pankkipäivää.


Millä sovelluksella lähetetyn maksupyynnön voi hyväksyä?

Maksun voi hyväksyä ainoastaan Pivolla.

Löysitkö etsimäsi vastauksen?