Voit aktivoida Pivoon lähimaksun, jonka avulla voit maksaa ostoksia puhelimella samaan tapaan kuin fyysisellä lähimaksukortilla.

Pivon lähimaksu on saatavilla OP:n asiakkaille, joilla on Android-puhelin ja jokin seuraavista OP-Visa -korteista:

  • OP-Visa Electron 
  • OP-Visa Debit
  • OP-Visa Credit/Debit
  • OP-Visa Gold (4010 alkuisella korttinumerolla)
  • OP-Visa Platinum (4010 alkuisella korttinumerolla) 

OP uusii kaikkien asiakkaidensa luotolliset OP-Visa-kortit vuosien 2019–2020 aikana, joten mikäli korttisi ei ole vielä uusiutunut, saat uuden kortin automaattisesti pankiltasi.


Miten otan lähimaksun käyttöön Pivossa? 

  1. Valitse Pivon päävalikosta Ota käyttöön Pivo Lähimaksu. Pivo näyttää tämän automaattisesti, jos täytät yllä mainitut vaatimukset.
  2. Liitä haluamasi maksukortti Pivon lähimaksuun seuraamalla Pivon ohjeita. 

Huomioithan, että jos käytössäsi on OP-Visa Credit/Debit -yhdistelmäkortti, Pivo näyttää korttisi Debit- ja Credit-puolet erillisinä kortteinaan ja voit lähimaksun käyttöönoton yhteydessä valita kummalta niistä haluat lähimaksujen veloitukset tehtävän.

Pivo ilmoittaa sinulle, kun lähimaksu on valmiina käyttöön. Tavallisesti aktivoinnissa menee vain hetki. 

Ennen maksamista varmista vielä puhelimesi asetuksista, että 

  • NFC on päällä ja 
  • Pivo on asetettu puhelimesi oletusmaksusovellukseksi tai valittu kohtaan "Tap and Pay" 

Voit myös liittää K-Plussa -korttisi Pivon lähimaksuun joko lähimaksun käyttöönoton yhteydessä tai myöhemmin Pivon asetuksista. 

Miten lähimaksaminen käytännössä tapahtuu?

Pivon lähimaksua käytetään samaan tapaan kuin fyysistä lähimaksukorttia.

  1. Avaa Pivo ja avaa lähimaksunäkymä painamalla lähimaksukorttiasi Pivon päänäkymästä.
  2. Vie puhelin takakansi edellä maksupäättelle, lähimaksulukijan kohdalle.
  3. Pidä puhelinta maksupäätteellä muutaman sekunnin ajan. Pivo ja maksupääte kertovat, kun maksu on hyväksytty.

Voit myös aktivoida kotinäkymästä maksamisen, kun otat Pivon lähimaksua käyttöön tai myöhemmin Pivon lähimaksun asetuksista. Tällöin riittää, että avaat puhelimesi näyttölukituksen ja viet puhelimen maksupäätteelle.


Mitä puhelimen asetuksia lähimaksamiseen liittyy?

Ennen maksamista kannattaa tarkistaa seuraavat asiat puhelimesi asetuksista:

  • NFC on päällä
  • Pivo on asetettu puhelimesi oletusmaksusovellukseksi tai valittu kohtaan "Tap and Pay"


Toimiiko lähimaksu ulkomailla?

Kyllä! Pivon lähimaksu toimii myös ulkomailla, niissä kaupoissa, joissa on lähimaksupääte. 

Puhelimen ei välttämättä tarvitse päästä nettiin maksun aikana, mutta parhaiten Pivon lähimaksu toimii silloin, kun puhelin on yhteydessä internettiin.


Tein lähimaksun Pivolla ja kuitissa näkyi korttinumero, joka on eri kuin fyysisessä kortissani. Miksi?

Tämä on yksi tapa, jolla varmistamme Pivon lähimaksujen turvallisuuden. Kun liität olemassa olevan maksukorttisi Pivon lähimaksuun, kortille luodaan uusi korttinumero, jota käytetään vain lähimaksuissa. Näin ollen oikean korttisi tiedot pysyvät turvassa.


Pivo kysyy minulta koodia, kun teen lähimaksua kotinäytöltä. Mikä tämä koodi on?

Kyseinen koodi on puhelimeen asettamasi pääsykoodi, jolla avaat puhelimesi näytön. Tällaisia voivat olla pin-koodi, pyyhkäisykuvio tai sormenjälkitunnistautuminen. Pivo kysyy tätä, jotta lähimaksaminen olisi sinulle turvallisempaa.


Etkö löytänyt ratkaisua ongelmaasi? Ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Löysitkö etsimäsi vastauksen?