Mikä on Siirto?

Pankit ja muut maksupalveluntarjoajat ovat tuoneet keväällä 2017 asiakkaitten saataville erilaisia Siirto-maksujärjestelmää käyttäviä sovelluksia. Siirron avulla raha siirtyy reaaliaikaisesti tililtä tilille myös eri pankkien välillä, puhelinnumeron perusteella, minä tahansa viikonpäivänä ja mihin vuorokauden aikaan tahansa.

Miten saan Siirto-maksut käyttöön Pivossa? 

Liitä maksukorttisi Pivoon verkkopankkitunnuksillasi ja ota maksut käyttöön. Maksujen käyttöönottoon tarvitset verkkopankkitunnukset, maksukorttiesi tiedot ja tilinumeron. OP:n asiakkaille riittävät pelkät verkkopankkitunnukset: korttitiedot ja tilinumero saadaan tunnistautumisen jälkeen automaattisesti. 

Siirto-maksuja Pivolla voivat tehdä Siirto-palvelussa mukana olevien pankkien asiakkaat eli tällä hetkellä OP:n, Nordean ja S-pankin asiakkaat. Pivo-maksuja voivat edelleen tehdä kaikkien suomalaisten pankkien asiakkaat. 

Kun olet ottanut Pivossa maksut käyttöön, voit tehdä myös Siirto-maksuja. Mikäli maksun vastaanottajalla on Siirto-palvelu käytössä, maksu siirtyy automaattisesti Siirto-maksuna. Siirto-maksuna siirtyvän rahan tunnistat maksunäkymän alareunassa olevasta Siirto-logosta. Siirto-maksujen tekeminen Pivolla on täysin maksutonta.

Kenelle ja kuinka paljon voin lähettää rahaa Siirron avulla? 

Siirto-maksut kulkevat reaaliaikaisesti kaikkien pankkien Siirto-maksuja käyttävien sovellusten välillä. Tällä hetkellä Siirto-sovelluksia ovat Pivon lisäksi OP-mobiili, Nordean Siirto ja S-pankin S-mobiili.

Pivolla voi siis sekä tehdä maksuja Siirto-sovelluksiin että vastaanottaa maksuja kaikista yllä mainituista sovelluksista. Voit lähettää maksun, vaikka vastaanottajan puhelinnumero ei olisi tallennettuna puhelimeesi. 

Siirto-maksuja voi tehdä enintään 500 € vuorokaudessa ja 15000 € vuodessa. Maksun tekemiseen ei tarvita avainlukulistaa, vaan maksu hyväksytään Pivon pääsykoodilla. 

Pivolla ei voi tehdä maksuja MobilePayhin. Pivolla ei voi myöskään lähettää maksuja Pivo Junioriin, sillä Pivo Junior ei tue maksujen lähettämistä tai vastaanottamista.

Voinko pyytää rahaa Siirron avulla? 

Kyllä. Määrität vain summan ja pyynnön vastaanottajan. 

Vastaanottaja saa pyynnöstä ilmoituksen, ja pyyntö näkyy Pivosi Maksut-osiossa. Vastaanottaja voi joko hyväksyä tai hylätä pyynnön.

Siirto-palvelu pitää olla käytössä myös maksupyyntöjen vastaanottajalla. Vastaanottaja näkee maksupyynnössä vain nimesi ja puhelinnumerosi. Maksupyyntö on voimassa 39 päivää ja pyyntöjä voi tehdä enintään 100 kappaletta vuorokaudessa. 

Mikäli lähetit pyynnön vahingossa väärään numeroon, voit perua sen Pivossasi avaamalla pyynnön ja painamalla "Peru maksupyyntö".

Lähetin maksun vahingossa väärään tai vanhentuneeseen numeroon. Mitä maksulle tapahtuu? 

Jos puhelinnumero löytyy Siirto-maksujen kannasta, maksu lähtee vastaanottajalle. Jos numeroa ei löydy Siirto-kannasta, mutta vastaanottajalla on Pivo-maksut käytössä, lähtee maksu Pivon omana maksuna.

Väärin tehdyn maksun kohdalla vastaanottajan ja lähettäjän on sovittava palautuksesta keskenään, pankki ei voi palauttaa väärään numeroon lähetettyjä rahoja. Pidäthän siis huolen, että vastaanottajan puhelinnumero on oikein. 

Mitä teen, jos puhelinnumeroni vaihtuu?

Jos puhelinnumerosi vaihtuu, tunnistaudu Pivoon uudella puhelinnumerollasi sekä pankkitunnuksillasi. Tunnistautuminen aloitetaan Pivon kirjautumisnäkymän oikean yläkulman valikosta.

Muistathan ilmoittaa uuden puhelinnumerosi kaikille tuttavillesi, joiden kanssa teet maksuja.

Miten saan Siirto-maksut pois käytöstä?

Pivossa voit poistaa maksut käytöstä poistamalla Pivo-tunnuksesi sovelluksen asetuksista tai tunnistautumalla uudestaan. Halutessasi voit olla yhteydessä myös asiakaspalveluumme sähköpostitse asiakaspalvelu@pivolompakko.fi tai puhelimitse 020 356 789 (ma–su klo 6–23, lankaverkosta 8,35 snt/puh + 16,69 snt/min, matkapuhelinverkosta 8,35 snt/puh + 16,69 snt/min). Jos sinulla on käytössä Siirto-maksut Pivon lisäksi OP-mobiilissa, tulee Siirto-rekisteröinti poistaa erikseen myös siitä.

Miten toimin, jos puhelimeni katoaa tai varastetaan? 

Ota välittömästi yhteyttä oman pankkisi kortinsulkupalveluun ja sulje kaikki Pivoon liitetyt maksukortit. 

Maksuja ei voi tehdä Pivossa ilman kirjautumista eli Siirto-maksuominaisuuden sulkeminen ei ole pakollista, mikäli Pivon pääsykoodi ei ole päässyt ulkopuolisten tietoon. Siirto-maksut voi kuitenkin sulkea soittamalla Netsin sulkupalveluun (020 333, 24 h). OPn asiakkaat voivat sulkea Siirto-palvelun myös OP-mobiilin kautta.

Voit myös sulkea Pivon soittamalla asiakaspalveluumme, puh. 020 356 789 (ma–su klo 6–23, lankaverkosta 8,35 snt/puh + 16,69 snt/min, matkapuhelinverkosta 8,35 snt/puh + 16,69 snt/min).

Mikäli käytät muuta Siirto-sovellusta, ota välittömästi yhteyttä pankkisi asiakaspalveluun.

Löysitkö etsimäsi vastauksen?